-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1441 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

در مورد دعاي كميل توضيح دهيد. چرا به اين نام ناميده شده است؟

در مورد دعاي كميل ميتوان به نكات ذيل اشاره نمود:

1- وجه نامگذاري.

2- محتواي كلّي.

اين دعا را حضرت علي(ع) به كميل بن زياد نخعي، يكي از اصحاب خاصّ و صاحب سرّ خويش تعليم داده است. شيخ عباس قمي، صاحب مفاتيح الجنان در منتهي الآمال اين مطلب را ميگويد.

علما و بزرگان ديگري همانند علامه مجلسي، صاحب كتاب بحارالأنوار و علامه وحيد بهبهاني و سيّد بن طاووس(ره) و شيخ كفعمي نيز همين را ميگويند.

اين ادعا از نظر سند از اعتبار و شهرت برخوردار است و بزرگان و دانشمندان شيعي اين دعا را در كتابهاي خود ذكر كردهاند.

محتواي كلّي و فضائل دعا:

علامه مجلسي فرمود: اين دعا از بهترين دعاها و دعاي حضرت خضر(ع) ميباشد، كه در شبهاي نيمه شعبان و در هر شب جمعه خوانده ميشود. اين دعا براي كفايت از شرّ دشمنان و گشودن در رزق و روزي و آمرزش گناهان، بسيار مفيد ميباشد.

سيّد بن طاووس كه جزو كساني است كه به زيارت حضرت مهدي(عج) مشرف شده است، در كتاب اقبال الاعمال مينويسد: روزي كميل بن زياد با حضرت علي(ع) در مسجد بصره نشسته بودند. شب نيمه شعبان را يادآور شد، حضرت فرمود: هر بندهاي آن شب را به عبادت و احيا بگذراند و دعاي حضرت خضر(ع) (= دعاي كميل) را در آن شب بخواند، البته دعاي او مستجاب گردد. كميل گويد: چون حضرت به منزل رفت، شب خدمت او رفتم. چون مرا ديد، پرسيد: براي چه كار آمدهاي؟ عرض كردم: براي دعاي خضر(ع). حضرت فرمود: چون اين دعا را حفظ نمايي و هر شب جمعه يك مرتبه و يا در هر ماهي يك مرتبه و يا در هر سالي يك مرتبه، يا در هر عمري يك مرتبه، آن را بخواني، شر دشمنان از تو دفع ميشود و خداوند تو را ياري ميكند و رزق و روزي تو زياد ميگردد و گناهان تو آمرزيده ميشود. اي كميل! چون مدّتي زياد با من به سر بردي، تو را شايسته تعليم آن ديدم كه با اين دعاي مبارك، ممتاز و سرافرازت گردانم. پس حضرت املا فرمود و كميل آن را نوشت.

اين دعا داراي نكات اخلاقي، عرفاني و توحيدي است، كه در فقراتي از آن، از خداوند ميخواهيم بسان بندگان فروتن و ناتوان، با ما مدارا كند و رحمت خويش را فرو فرستد، نيز با روزي و رزق مقدّر خويش، ما را قانع و خشنود سازد، و در همه حالات ما را متواضع گرداند. در قسمتهاي ديگر از خداوند بر آوردن حوائج خود را طلب ميكنيم، همانند كسي كه نيازش را در شدّت گرفتاريها به پيشگاه او آورده است، و ميل و رغبتش به خير و رحمت كه پيش خدا ميباشد، بسيار گشته است.

خدايا! قدرت و سلطنت تو بزرگ و مقام تو بس بلند و تدبير تو پنهان ميباشد. فرمان تو آشكار و قهر تو غالب و چيره، و قدرتت جاري و نافذ است. فرار از حكومت (و داوري) تو غير ممكن است. خدايا! براي گناهانم آمرزندهاي جز تو نمييابم و براي كارهاي زشتم پرده پوشي جز تو نمييابم. تو معبود حقّي و جز تو نيست، و من ستايشگر تو هستم، كه بر خود ستم كردم.

در اين دعا از خداوند ميخواهيم با نيرويي كه هر چيز زير فرمان او است و هر موجودي در برابرش فروتن گشته، گناهانمان را ببخشايد، خصوصاً گناهاني كه انتقام را فرو ميفرستد و نعمتها را دگرگون ميسازد.(1)

براي توضيح بيشتر در خصوص دعاي كميل ميتوانيد به ترجمه و تفسير اين دعاي عظيم و شريف مراجعه بفرماييد.

پي نوشتها:

1. شيخ عباس قمي(ره)، كليات مفاتيح الجنان؛ شيخ عباس مخبر ذرفولي، كميل و دعايش، چاپ جامعه مدرسين.











مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.